Branding, in drie stappen

Welke dienst of welk product je ook verkoopt, als bedrijfseigenaar wil je waarschijnlijk een sterk merk bouwen. Maar hoe bouw je zo’n sterk merk? Hieronder vind je onze 3 stappen voor het bouwen van een sterk merk!

 

1.   Creër herkenbaarheid, wees uniek

Bij het bouwen van een sterk merk is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je merk herkenbaar is, en anders is dan anderen. Je wilt ervoor zorgen dat zelfs een glimp van je logo of toen of voice genoeg is, om branding associaties naar boven te laten komen.

Apple is misschien het absolute voorbeeld van een merk dat heel goed aan branding doet. Apple is namelijk een bedrijf dat goed geslaagd is in het creëren van naamsbekendheid en herkenbaarheid. De meeste mensen kunnen immers meteen het verschil zien tussen een Iphone en een smartphone van een ander merk.

Ook bij de oortjes van Apple is er goed aan branding gedaan. Om de oortjes van het merk herkenbaar te maken, heeft het merk er namelijk voor gekozen om ze een witte kleur te geven, terwijl de meeste oortjes een zwarte kleur hebben.

 

2.   Bouw een community

Bij het bouwen van een sterk merk, is het belangrijk om je netwerk zowel online als offline in te zetten. Zo kun je je aansluiten bij enkele communities, die passen bij je merk. Ook kun je een profiel aanmaken op social media. In het begin zal je zeer weinig volgers hebben. Maar met de hulp van bijvoorbeeld campagnes kun je snel veel meer volgers ontvangen.

Sinds een paar jaar kun je ook een campagne voeren met influencers. Dat zijn mensen die op sociale media wel heel veel volgers hebben, en dus een groot bereik hebben. Deze volgers kijken op naar de influencer. Als één influencer je product of dienst aanraadt, zullen de volgers waarschijnlijk meer vertrouwen hebben in jouw merk, je product of dienst kopen of zullen ze je profiel misschien ook gaan volgen. Het is wel belangrijk om een influencer, die bij je merk past, te kiezen. Door een travel influencer een zetel laten promoten is namelijk geen goed idee.

 

3.   Creëer geen product, wel een verhaal

Wanneer je de aandacht van je (potentiële) klant hebt, moet je die natuurlijk ook bijhouden. Het bijhouden van de aandacht van een potentiële klant, doe je door een sterk verhaal te creëren. Dit verhaal is een verhaal waar je potentiële klanten zich in kunnen herkennen. Op deze manier kunnen mensen betrokkenheid met je merk ervaren.

Is branding de solution voor jouw bedrijf? Of ben je nieuwsgierig naar andere mogelijkheden?

Gepubliceerd

sep 10, 2021

Auteur

Bent

Categorie