SEO en SEA, de weg naar succes

Ben jij de eigenaar van een bedrijf dat (ook) online actief is? Dan heb je waarschijnlijk al wel eens gehoord van SEO en SEA. Maar wat is SEO en SEA eigenlijk, en wat is het verschil tussen de twee? We beantwoorden het in dit artikel!

 

Wat is SEO en SEA, en wat zijn de verschillen tussen de twee?

De twee termen lijken erg op elkaar, en de bedoeling van SEO en SEA is ook hetzelfde: hoog scoren in Google of andere zoekmachines. Als een website hoog scoort, verschijnt het hoog in de zoekresultaten. De bedoeling is dus hetzelfde, maar de manier om dat te behalen is wel helemaal anders.

 

SEO

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization, dat betekent in het Nederlands letterlijk ‘zoekmachine optimalisatie’. Bij SEO ga je je website dus optimaliseren voor de zoekmachine (meestal Google). Er zijn verschillende zaken die je kunt doen om je website te optimaliseren op het vlak van SEO, hieronder hebben we de belangrijkste op een rijtje gezet:

  • Keyword research: ga op zoek naar zoekwoorden die vaak gezocht worden, maar toch weinig concurrentie hebben.
  • Zorg ervoor dat je website snel laadt
  • Bouw een goede linkstructuur
  • Schrijf kwalitatieve content, waar je doelgroep naar op zoek is
  • Schrijf kwalitatieve en relevante meta descriptions

 

Zoals je hierboven kunt zien, is SEO complex en daarom laat je het best over aan een expert. Maar ook deze expert zal je website niet meteen kunnen leiden naar de eerste pagina van Google, SEO is dus voor de lange termijn.

 

SEA

Wil je op korte termijn resultaten zien? Dan moet je aan SEA doen. SEA is de afkorting van Search Engine Advertising, dat betekent in het Nederlands ‘adverteren op zoekmachines’. De populairste zoekmachine is vandaag de dag Google, er wordt dus ook veel geadverteerd in deze zoekmachine. Dit kan via Google Ads. Zo kun je je producten net onder de zoekbalk laten verschijnen, een advertentie plaatsen op andere sites en nog veel meer. Wanneer je een goede campagne start via Google Ads zal je, in tegenstelling tot SEO, meteen resultaten zien. SEA kan wel wat kosten.

 

Moet je voor SEO of SEA kiezen?

Inmiddels weet je al dat SEO voor de lange termijn is, en SEA voor de korte termijn is. Het is dus aangeraden om SEO en SEA te combineren. Zo kun je door SEA meteen resultaten zien. En wanneer je SEO zijn vruchten begint af te werpen, kun je overstappen naar SEO en hoef je dus geen advertenties meer te betalen.

 

Is SEO en/of SEA de solution voor jouw bedrijf? Of ben je nieuwsgierig naar andere mogelijkheden?

Gepubliceerd

okt 15, 2021

Auteur

Bent

Categorie